söndag, juni 6

Nationaldagen


Sveriges nationaldag! Det måste firas eller rättare sagt trotsa allt vad magbakterier heter! Verkar som den aldrig vill ge sig av ifrån vår go-kille. Men men hur som helst så blev det som jag sa.... sämre väder! Typiskt! Jag bestämde mig för att prova ett väldigt enkelt recept i allafall, även om ingen har stor lust att komma förbi hos oss just nu precis. Men jag och mannen mumsade glatt i oss en varsin! Muuums.....






RECEPT:
WIENERBAKELSE ca 8 st
ca 1 1/2 dl vaniljkräm (kokmarsan)
4 plattor fryst smördeg
ägg till pensling
strösocker
vispad grädde
1/2-liter jordgubbar
florsocker
1. Tillred vaniljkrämen och låt svalna. Tina plattorna bara så att det går att skära, dela dem i två kvadrater. Kavla ev. ut dem något. Pensla plattorna med uppvispat ägg, strö över ett tunt lager socker, vik upp alla fyra hörnen mot mitten och tryck till.
2. Lägg plattorna på bakplåtsklädda plåtar. Fördela ca 1 msk vaniljkräm i mitten på varje. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i 225* ca 15 min eller tills de fått gyllenbrun färg och ser frasiga ut. Låt svalna.
3. Spritsa grädde i mitten och garnera med jordgubbar. Sikta över florsocker.
Värt att prova! Tyvärr hade vi inga jordgubbar hemma men hallon gick precis lika bra!
Tjingeling!/ Kram Bettan.

1 kommentar:

  1. Hej jobbigt för gokillen att vara dålig. Hoppas han snart blir bättre. Vilka läckra gobitar skulle gärna velat smaka. Men jag får testa receptet själv. Kram på er.

    SvaraRadera