tisdag, maj 7

Skapa mera





SAND ÖVERALLT

Vi bygger slott av sand och vill ändå upp till solen
Man gör det nog för svårt för sig själv
Av allt jag blev och kan, av allt jag klarat av här
Störst blev ändå kärleken (Störst blev ändå kärleken)

Drömmar kommer, drömmar går
Man sover i hela livet
Det jag innerst inne ville åt fanns här hela tiden
Lyckan kommer, lyckan går
Men störst blev kärleken ändå
Så mycket onödigt man bär på (Ah)

Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och det går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, gör det ändå
Sand överallt

Jag ser slott av sand som sköljer ned i havet
Det mesta går att slänga i sjön (Det mesta går att slänga i sjön)
Som alla goda råd om hur man blir perfekt här
Nej, jo tack,
men jag vet vad jag gör (Jo tack, men jag vet vad jag gör)
Drömmar kommer, drömmar går
Man sover hela livet
Det jag innerst inne ville åt fanns här hela tiden
Lyckan kommer, lyckan går
Men störst av allt blev kärleken ändå
Så mycket onödigt man bär på (Ah)

Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och det går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, gör det ändå
Sand överallt

Jag skrev mitt namn i sanden
Havet bara sköljde bort det
Försökte hålla kvar det
Havet slog och skratta åt mig
Lyckan kommer, lyckan går
Men störst av allt blev kärleken ändå
Så mycket onödigt man bär på (Ah)
Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och det går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, gör det ändå
Sand överallt (Sand-, ah)
Det får rinna ur mina händer
Sand överallt (Ah)
Det kommer och går och det vänder
Sand överallt (Ah)
Kan inte bära allt som man får
Släpp det du kan (Ah)
Lite hit, lite dit, gör det ändå
Sand överallt


SÅNG OCH TEXT:
Laleh






När svägerskan för flera år sedan sydde upp min brudklänning blev det över en del silkestyg. Dessa tyger hittade hon för några veckor sedan under deras nuvarande sovrumsrenovering. Detta gjorde såklart genast lite tankar och ideèr hos mig.
Det börjar alltid med en tanke, sedan kommer bilderna upp i huvudet och slutligen kommer skapandet. Har liksom alltid vart så. Det är så det går till när en ny ide ploppar upp hos mig, på ett kanske lite underligt och knasigt sätt. Men det är så det är :) Började med att färga lite av det krämvita tyget på naturlig väg med avokadokärnor som ger en lite smutsrosa nyans som jag gillar enormt mycket! Och sen var det bara att skapa några av favoritblommorna, vallmo! Eftersom tyget redan var av den skrynkliga (crepe) varianten passade det ju som synes perfekt!
Garner och tyger är och har alltid vart en svaghet hos mig. Så varför inte hitta på nått skoj av det som ligger och skrotar i linneskåpen där hemma tänkte jag :). 






***


Jag tror att livet blir mycket hårt om man saknar
den där känslan av värme och anknytning till sina
medmänniskor.

-Dalia Lama


***

Värme och medkänsla är
avgörande för lyckan.


-Dalia Lama


***







***


"Se bara till att uppmärksamma skönheten i allt"

Citat
från filmen:
"Skönheten i allt"


***




***


Människor är så snabba att döma andras fel,
men aldrig snabba att påpeka sina egna.

***


Antingen blir du bättre eller så blir du bitter.
Det är enkelt. Antingen tar du det som har 
behandlats med dig och låter det göra dig till
en bättre person, eller så tillåter du det att riva
ner dig. Valet hör inte till ödet, det tillhör dig.


***














***

Lär dig att älska dig själv så djupt och villkorslöst att det 
bara över och är utstrålande från dig. För du lockar till dig vad
du är. Om du vill locka kärlek måste du bli kärlek på ett sådant
sätt att det stöter på allt annat än kärlek.


***


Du kan inte fixa dig själv genom att bryta någon annan.



***



Din största uppvisning av styrka och karaktär i livet kommer vid den 
tiden då du kan hjälpa någon annan medan du går igenom din egen storm.



***










***


Lyssna inte på dem
som talar om för dig
vad du ska göra.
Lyssna på dem som
uppmuntrar dig att
göra det som känns
rätt för dig,



***


Livet är lite som att åka karusell.
Du kan spela säkert och 
titta på när andra åker. 
Eller så kan du våga dig upp
i sitsen och uppleva en helt
fantastisk åktur.
Det gäller bara att inte vara
oförsiktig, för då kan man både
bli åksjuk eller ramla av.

-Jesper Caron








***


Om vi bara för ett litet ögonblick kunde 
se in i vårt eget och andra människors
hjärtan skulle jorden förvandlas till ett
paradis.


-Meditationsguiden


***








Litteratur binder samman ord och hjärta och ger oss möjligheter till nya perspektiv. Nu ökar intresset för biblioterapi - böckernas läkande och stärkande kraft.


"Det är någon annan som satt ord på känslan jag har. Som uttrycker sig vackrare, mer insiktsfullt. Boken ger något extra till ens egna tankar, den ger kraft. I kraften ligger säkert också trösten. Jag kan ibland gå i stå på mina känslor, att där bara finns en trötthet. Men i det lästa - om bokfigurerna kommit vidare - ja då finns det ett hopp, en insikt om att allt inte är nattsvart."

Orden kommer från en kvinna som för några år sedan deltog i en biblioterapeutisk bokcirkel riktad till anhörigvårdare.


Textstycke ur:
Femina nr: 6
-2019








Var rädd om varann!
i kärlek 
Bettan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar